DIARI PILIHAN KERETA (II) : NISSAN ALMERA

Pada entri sebelum ini, saya ada berkongsi berkenaan proses membuat penilaian dan pilihan untuk membeli kereta.

Alhamdulilah, selepas genap satu bulan pilihan yang dibuat adalah Nissan Almera 2015 Facelift. Proses pembelian yang cepat dalam masa seminggu dan proses mendapatkan kereta pula juga cepat tidak sampai sebulan.

Minggu lepas, servis pertama kali untuk 1,000km pun sudah dilakukan. Maka, buat masa sekarang memang agak berpuas hati dengan pilihan yang telah dibuat. Sampai isteri pun asyik mengomel dengan suami yang berlebih-lebih dengan ahli baharu tersebut. Hehe.

Memandangkan jangkaan ramai bahawa harga kereta pada tahun 2016 yang dijangka meningkat, maka sekarang jika diperhatikan terdapat banyak syarikat kenderaan membuat promosi hebat pada akhir tahun sebegini dan tidak terkecuali syarikat Tan Chong (Nissan). Alhamdulilah, saya memperoleh Nissan Almera pada harga yang berpatutan juga disertakan dengan pakej promosi dalam satu harga yang pada saya amat memadai. Pilihan dibuat adalah Varian E tetapi dilengkapi seolah-olah hampir varian VL iaitu pakej AeroNismo Kits, Tinted, Door Visor, Leather seat, Trunk Tray, Continental Tyre, 6.5” Display Multimedia Navigation dan Reverse camera.

DSC02124_01

Apa yang saya ingin kongsikan adalah dari segi pemanduan. Jika dibandingkan dengan Honda City, sememangnya agak kurang namun ia memadai untuk pemanduan yang santai. Sterengnya terasa lembut ketika di selekoh atau untuk membelok. Walaupun pada kelajuan 100km/h sterengnya masih tegap tidak goyah.

Dari segi keselesaan, memang sangat berpuas hati. Keluasan dalamannya yang lapang. Reka bentuk kerusi juga tidak melenguhkan pemanduan disertai dengan leather seat membuatkan pemanduan lagi bertambah selesa. Penghawa dingin pula terasa sejuk dengan cepat. Lagi-lagi musim hujan sekarang, suasana dalamannya memang sejuk walaupun hanya membuka kuasa penghawa dingin yang paling rendah.

DSC02126

Di bahagian kerusi belakang, isteri dan anak-anak berasa sangat selesa dengan ruangan kaki yang sangat luas. Tambahan lagi anak-anak kecil yang lasak membuatkan suasana yang luas tidak merimaskan mereka. Malahan mereka boleh ke depan ke belakang dalam kereta dengan mudah tanpa masalah. Memiliki lapan tempat cup holder juga satu kelebihan juga memandangkan anak-anak yang masih menyusu serta saya serta isteri yang kadang-kadang gemar minum di dalam kereta.

DSC02127

Keselesaan di bahagian kaki yang luas

Di bahagian bonet kereta, memang sangat luas. Khususnya kepada kami yang perlu meletakkan beg-beg kerja dan barang-barang keperluan anak untuk dihantar ke pengasuh. Ia juga penting dan masih luas apabila diletakkan semua barang.

DSC02133

Dan paling utama saya memilih Nissan Almera setelah mendapat review daripada pengguna lain, saya mengakui Nissan Almera memang menjimatkan minyak. Setangki penuh adalah 41 liter. Maka, jika dibuat perkiraan dengan harga minyak RON95 sekarang adalah dalam RM84.05. Tetapi pengalaman sendiri yang mengisi setangki penuh apabila sampai tahap meter sudah blink-blink, adalah dalam RM77.++.

Dan saya berkongsi dengan anda pengalaman sendiri berdasarkan jadual di bawah dengan sedikit ujikaji.

Hari

Jarak perjalanan

Jumlah (km)

Isnin Isi penuh waktu tengahari.

– Balik ke rumah (28km)

– Pergi/Balik Tempat A (26km x2)

 

28 + 52

Selasa – Pergi/Balik Tempat A (27kmx2)

54

Rabu – Pergi/Balik Tempat A (27kmx2)

54

Khamis – Pergi/Balik Tempat A (27kmx2)

54

Jumaat – Pergi/Balik Tempat A (27kmx2)

54

Sabtu – Pergi/Balik Tempat B (53kmx2)

106

Ahad – Tiada kemana-mana.

402km

Pada tengahari Isnin, saya mengisi RON95 Petronas dengan isian penuh. Dengan pemanduan 80-90km/j dan ada sesetengah keadaan sehingga 100km/j.

DSC02140

Catatan meter minyak setelah perjalanan dianggarkan 402km

Maka, pada hari Ahad, saya hanya di rumah dan tidak ke mana-mana. Bacaan penuh meter minyak adalah 8 bar. Dan pada jam 1.09 petang hari Ahad, bilangan bar yang hanya digunakan adalah 3 bar untuk jarak 402km. Bagi saya, ia sangat menjimatkan. Saya tidak pasti dengan penggunaan Toyota Vios dan Honda city yang paling terkini.

Saya merasakan perkara ini mustahak kerana dengan himpitan kehidupan rakyat Malaysia sekarang yang semakin tersepit dengan kadar kenaikan kos barangan dan pada tahun hadapan juga diramalkan subsidi minyak dimansuhkan. Bagi pengguna di Semenanjung, kenaikan kos hidup lebih dirasai dengan kenaikan kadar tol menambahkan lagi beban. Justeru, penjimatan minyak Almera mungkin dapat meredakan sedikit kepenggunaan seseorang dalam menyerap kos kehidupan.

Saya berharap ada juga pemandu lain yang berkongsi pengalaman menggunakan Almera ini.

Oleh demikian, review ini saya kongsikan kepada sesiapa sahaja di luar sana yang berkira-kira untuk mencari kenderaan baharu boleh menggunakan maklumat yang saya kongsikan. Sebagaimana saya dahulu yang pada awalnya sebelum membuat pembelian juga banyak membuat perkiraan dengan rajin membaca review daripada pengguna lain. Selamat memandu!

Untuk memudahkan anda, saya sertakan review pengguna lain untuk Nissan Almera.

1. Ummukhadijah [Review] Nissan Almera

2. Car Talk: Nissan Almera

3. Hazril Hafiz :Pandu Uji Nissan Almera

4. GearTinggi.com

5. Pandu Uji: Hezeri

6. SaljuHumairah

7. Almera 2013

Tinggalkan Jawapan

