DIARI PILIHAN KERETA (I)

Terasa cepat masa berlalu. Kini sudah di penghujung tahun bulan Disember. Segala impian, segala matlamat mula direnungkan dan dimuhasabahkan semula. Adakah semuanya sudah tercapai atau perlu memperbaharui dan menambaik matlamat kehidupan sedia ada.

Insha Allah, bermula tahun baharu 2016, akan memulakan tugas di stesen baharu. Setelah berbakti hampir 7 tahun di tempat kerja sekarang, maknanya di tahun hadapan memulakan semula rutin tugas dan tanggungjawab dengan mengadaptasi suasana yang berbeza.

Jadi, tempat kerja berlainan pada tahun depan maka perlu ada kenderaan alternatif kerana isteri akan menggunakan kenderaan sedia ada yang sekarang. Bermula pertengahan Oktober, saya melayari internet sambil bertanya kepada rakan-rakan memohon pandangan dan pendapat. Dan sempat juga membaca beberapa khabar bahawa harga kereta dijangka naik pada tahun 2016 atas desakan kejatuhan nilai Ringgit Malaysia.

proton-perodua-vs-imported-cars-logo

Akhirnya, tanpa membuang masa saya membuat beberapa senarai semak dari segi harga, daya tahan prestasi, perkhidmatan servis, keselesaan dan paling utama menjimatkan minyak. Beberapa jenis model saya senaraikan antaranya Perodua Axia SE, Proton Iriz 1.3 Exc, Toyota Vios, Kia Rio, Honda City dan Nissan Almera.

Bermulalah aktiviti yang agak memeningkan dan memenatkan juga sebab kena buat pilihan yang betul-betul berpuas hati. Setelah berbincang dengan isteri dan segala pertimbangan, pilihan Perodua Axia dan Proton Iriz dipinggirkan kerana bukan tidak suka produk tempatan, tetapi ingin kelainan untuk merasai teknologi luar. Lagipun kenderaan sedia ada adalah keluaran tempatan. Sememangnya masih dalam keadaan baik cuma ada beberapa kelemahan yang dirasai setelah menggunakannya sekian lama. Selepas itu kajian diteruskan dan Kia Rio pula ditolak ke tepi selepas mendapat tahu bahawa alat gantiannya yang mahal dan tiada pusat servis yang terdekat.

0310gallery-01

Mulanya, memang berkenan habis dengan Kia Rio. Difikirkan semula, letak tepi atas beberapa kekangan. (Sumber: Kia Rio)

Maka, tinggal pula tiga jenama Jepun. Honda City, Nissan Almera dan Toyota Vios. Pengalaman menggunakan Honda City memang sangat mengujakan (milik bapa mertua). Tetapi bila membuat perkiraan harga, agak mahal juga untuk komitmen bulanan. Kebetulan di satu pusat beli belah berhampiran, Toyota Vios sedang membuat promosi akhir tahun. Sempat juga bertanya apa promosi yang dibuat dan perkiraan harga semasa. Nampaknya lebih kurang dengan Honda juga. Keesokkan hari, saya dan isteri serta anak-anak singgah Pusat Jualan Nissan. Terus dapat buat pandu uji. Sangat berpuas hati jika dibandingkan dengan perasaan memandu kereta sedia ada. Isteri pun memberikan komen yang positif. Setelah itu, mohon kepada salesman untuk memberi sedikit masa kepada kami beberapa hari untuk membuat keputusan.

Sampai di rumah, saya masih menghadap komputer seharian untuk membaca segala ulasan pengguna di laman-laman forum, laman blog peribadi, web pengulas kenderaan di Malaysia dan tidak terkecuali laman Youtube.

Ia memang satu aktiviti yang melenguhkan.

(Bersambung…)

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s