Konsep Matematik bagaimana 1-1 = 20-700 ???

Salam Ramadan dan Salam Hujung minggu.

Alhamdulilah. Pagi ini, cuaca di tempat saya sangat cerah. Terang dek sinar matahari yang baru terbit. Syukur, hari ini kita sudah masuk hari yang ke-3 berpuasa di bulan Ramadan. Sama-sama kita doakan agar diberi kekuatan dalam beramal soleh demi merebut kebesaran ganjaran yang dijanjikan oleh Allah swt.

Jom sedekah..

(Sumber foto : akuislam.com)

Selari dengan bulan Ramadan ini, salah satu antara amalan mulia yang dianjurkan adalah bersedekah. Menurut Dr.Zaharuddin Abdul Rahman dalam bukunya, Sedekah Luar biasa, sedekah boleh dimaksudkan sebagai mengeluarkan harta di jalan Allah. Ia menjadi bukti kejujuran atau kebenaran iman seseorang. Tambahan lagi, sedekah juga bermaksud mengeluarkan harta yang tidak wajib di jalan Allah. Misalnya bantuan yang bukan kebendaan atau ibadah-ibadah fizikal bukan kebendaan seperti menolong orang lain dengan tenaga dan pemikirannya, mengajarkan ilmu, bertasbih dan berzikir. Maka, apa yang dapat disimpulkan adalah sedekah merupakan satu perbuatan mulia untuk membantu orang lain demi mendapatkan ganjaran di akhirat.

Teringat kepada pesanan Ustaz Dato’ Ismail Kamus bagaimana beliau menjelaskan bahawa

Harta yang dimiliki di dalam poket adalah bukan milik kita sepenuhnya. Boleh jadi ia menjadi milik pomen, peniaga atau sesiapa sahaja. Tetapi harta yang yakin penuh menjadi milik kita, adalah harta yang kita sedekahkan.

Apabila di akhirat nanti, kita akan ditanya oleh Allah swt bagaimana dibelanjakan nikmat harta yang kita miliki secara pinjaman oleh Allah swt. Sudah pasti harta yang disedekahkan itu pada suatu masa dulu adalah bukti bekalan kita untuk menuju ke syurga Allah swt. Allahu Rabbi.

Buktinya melalui sabda Rasulullah saw ;

Sesungguhnya dunia ini hanya untuk empat golongan iaitu hamba yang dikurniakan oleh Allah harta dan ilmu lalu dia bertakwa kepada Allah dengan kedua-duanya serta menyambung silaturahim. Dia juga mengetahui atau menyedari bahawa dalam harta dan ilmunya ada hak Allah swt. Maka inilah martabat paling baik di sisi Allah swt.

Marilah kita bermuhasabah diri agar sentiasa menjadi seorang yang suka memberi atau “tangan yang berada di atas” bermula pada bulan mulia ini dan diteruskan pada bulan-bulan yang seterusnya. Sememangnya Matematik Allah swt tidak sama dengan Matematik insan bergelar manusia. Bagi manusia yang menghambakan dunia, istilah 1-1 = 0. Tetapi bagi mukmin yang yakin dengan Matematik Allah iaitu 1-1 = 10….bahkan sehingga 700 jawapannya. Subhanallah. Sesungguhnya sungguh satu kepercayaan dan keyakinan yang tinggi dalam mengamalkan sedekah untuk kehidupan dunia dan ganjarannya boleh didapati dunia dan akhirat sekaligus.

Firman Allah swt ;

Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan gandaan yang sangat banyak? (Surah al-Baqarah 2:245)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s