Bila jari memilih…

Assalamualaikum wbt,

Pertama sekali, alhamdulilah. Segala puji-pujian buat Allah swt. Atas nikmat-Nya dan keagungan-Nya, manusia dicipta bagi memimpin atau lebih tepat, dijadikan khalifah Allah swt untuk memakmurkan bumi yang serba indah dengan kenikmatannya tersendiri.

Dalam kekacauan minda dan isi jiwa kita pada hari ini dengan peristiwa gempa bumi yang melanda Sabah pagi tadi serta ‘peristiwa’ kehangatan dunia politik tempatan yang semakin menggila dan memalukan, mari kita memuhasabahkan diri agar merebut peluang di salah satu bulan mulia ini dalam mengerjakan amar makruf nahi mungkar.

Kali ini saya ingin berkongsi berkenaan Teknologi. Menurut dictionary.com, teknologi dieertikan sebagai the application of this knowledge for practical ends. Kehadiran teknologi dalam kehidupan manusia telah banyak mengubah banyak perspektif dunia. Seolah-olah sekarang manusia amat bergantung kepada apa sahaja yang berkaitan dengan benda ini. Dari bidang perindustrian, perubatan, pendidikan malahan pelbagai bidang lagi. Maka, ini adalah perkembangan yang sangat membantu dalam memudahkan urusan kehidupan manusia. Namun, perlu diingati bahwa setiap ciptaan manusia ada kelebihan dan kelemahannya. Dengan kemajuan teknologi juga, ia boleh menjadi bencana melalui penggunaan yang salah.

Tetapi hari ini, saya ingin mengupas konteks positif berkaitan teknologi.

Kini, masyarakat di Malaysia amnya sudah semakin peka dan berusaha untuk mendekati ajaran agama Islam. Buktinya, semenjak tsunami politik tahun 2008, di Selangor misalnya telah menampakkan usaha yang sangat memberangsangkan dalam mengimarahkan dan memakmurkan surau dan masjid. Hebatnya kuliah agama dijalankan setiap hari dengan mengupas pelbagai bidang seperti hadis, fiqh, ibadah, mualamat dan banyak lagi. Betapa berkahnya bumi Selangor. Bahkan perkembangan ini bukan sahaja berlaku dalam negara, namun semenjak peristiwa 11/9, di bumi Eropah dikhabarkan peningkatan bilangan non-muslim melafazkan kenikmatan Islam dengan mengucap kalimah syahadah.

Walau bagaimanapun, situasi ini amat berlainan dengan kawasan luar bandar yang sepi dengan program sebegini. Masjid dan surau sepi dengan jemaah yang sedikit. Sementara menunggu waktu solat, borak-borak kosong adalah antara menu yang menjadi perantara.

Maka, kaitkan semula dengan teknologi dengan situasi tadi, saya amat menyokong usaha sesetengah pihak membuat rakaman video mana-mana program keagamaan di sekitar Lembah Klang dan Pulau Pinang dan memuatnaik di halaman youtube.com. Bagi saya, betapa besar ganjaran pahala pihak ini dalam menyebarkan ilmu agama dengan pendekatan ini. Inilah maksud saya dengan sisi positif penggunaan teknologi. Dari hari ke hari, semakin banyak Subscriber yang wujud dalam melakukan kerja dakwah ini. Antaranya yang anda boleh pilih dan lihat adalah ;

1. Zonkita Zonkuliah (ceramah agama sekitar utara semenanjung malaysia)

Zonkita Zonkuliah

2. Kuliah Lembah Klang

Kuliah Lembah Klang

3. Masjid Negeri Shah Alam

Masjid Negeri Shah Alam

4. Dokumentari Kuliah

Dokumentari Kuliah

5. PROmedia Tajdid

PROmedia Tajdid

6. MURSHIDtv

MURSHIDtv

Pautan-pautan di atas adalah sebahagian daripada pautan dengan fungsi yang sama. Sesungguhnya, pilihan kini di tangan individu masing-masing dalam menggunakan teknologi dengan betul. Insha Allah, atas inisiatif mereka ini, tidak ada alasan perlu difikirkan seandainya tiada dakwah disampaikan ke tempat tinggal masiing-masing.

Klik saja.

Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, serta mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar

Surah al-‘Asr (Ayat 1-3)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s