Bengkel Penulisan dan beli buku lagi

AKTIVITI I

Alhamdulilah, setelah sering terhalang untuk menghadiri bengkel penulisan kerana jarak yang sangat jauh di mana saya yang menetap di seberang lautan, akhirnya pada ahad lepas (5 Disember 2010) saya berpeluang untuk mengikuti bengkel penulisan KJ Method yang dikendalikan oleh Puan Ainon Muhamad di Sekolah Al-Ikhlas, Taman Permata yang bermula pada pukul 10.00 pagi. Bertolak awal dari Kelana Jaya menaiki transit aliran ringan (LRT) untuk sampai ke stesen Wangsa Maju. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki di situ. Sedikit kegusaran kerana tidak begitu mengenali tempatnya. Namun, untuk sampai ke bengkel tersebut, ianya tidak sesukar mana.

Foto diambil dari web Zamri Mohammad (klik gambar)

Walaupun sedikit lambat untuk tampil, namun saya mendapat banyak input yang berguna daripada Puan Sifu. Sebelum ini saya tercari-cari apa yang dimaksudkan dengan KJ. Apabila menghadiri diri, baru saya tahu dan memahami bahawa KJ adaah singkatan nama kepada seorang tokoh Jepun yakni Kawakita Jiro. Melalui penyertaan bengkel ini, saya berasa seolah-olah menerima banyak informasi yang menarik dan baharu khususnya tentang corak pemikiran, dunia perniagaan dan lain-lain lagi yag diselitkan dalam menyampaikan teknik-teknik penulisan menerusi kaedah tersebut. Memandangkan ini adalah kali pertama saya mengikutinya, terasa gembira dan segan apabila dapat berada berdekatan dengan penulis-penulis buku PTS lebih-lebih lagi Pn. Ainon sendiri seorang tokoh yang cukup dikagumi dalam memajukan industri penerbitan buku berbahasa Melayu di Malaysia.

Sepanjang dua jam lebih, saya mencatat segala-galanya apa yang diterangkan dan dijelaskan oleh Puan Sifu agar segala yang dicatat menjadi rujukan penting kepada saya untuk memulakan langkah penulisan. Kesimpulannya, apa yang perlu dilakukan oleh seorang penulis agar sentiasa produktif dalam melahirkan karyanya adalah melalui tiga langkah penting iaitu ;

1. Menyediakan judul buku

2. Mengenalpasti bahan/material yang berkaitan.

3. Mencari dan mendapatkan buku rujukan ( melakukan ‘adaptasi’)

dan tidak dilupai pastikan menggunakan bahasa Melayu Tinggi (BMT) dalam penulisan serta yang paling utama adalah berfikir secara NON-LINEAR.

InsyaAllah, jika ada kelapangan dan kesempatan sekali lagi saya cuba untuk hadir ke bengkel ini kerana kedatangan pada kadar satu kali masih tidak mencukupi untuk mendalami segala tunjuk ajar dan petua yang berguna daripada Puan Sifu.

AKTIVITI II

Sebaik sahaja usai bengkel penulisan, saya terus mencuri kesempatan untuk singgah sebentar ke kedai buku Bookxcess di Amcorp Mall sebelum pulang ke Kelana Jaya menggunakan LRT. Ini adalah kali kedua saya ke sini di mana pada kali pertama bersama isteri menonton wayang filem Harry Potter. Masa itu saya dan isteri masih berpacaran sahaja. Maka, kedatangan pada kali kedua di samping keadaan yang sesak dengan keramaian manusia, saya berpusing-pusing mencari kedai buku tersebut. Rupa-rupanya ia terletak di bahagian bekas panggung wayang dahulu berhadapan Mcdonald. Wahhh…saya menjadi penasaran apabila menginjak kaki di sana. Ini betul-betul syurga buku. Buku-buku disusun dengan menarik sama ada di rak mahupun di hadapan kedai yang disusun secara mendatar. Jiwa menjadi semakin kacau apabila harganya yang jauh lebih murah jika dibandingkan dengan buku yang sama ditawarkan di kedai buku seperti MPH, Borders dan Popular.

Saya meninjau semua ceruk dalam kedainya. Akhirnya saya menetapkan kaki lama di bahagian Biographies dan Reference. Ternampak buku yang menarik tentang Walt Disney, Nelson Mandela, Bill Bryson dan ramai lagi. Setelah meneliti satu persatu, akhirnya saya memilih tiga buah buku sahaja. Buku-bukunya adalah ;

1. The Kingdom of New York (Peter W. Kaplan) RM29.90

2. Our Choice : A plan to solve the climate crisis (Al Gore) RM 19.90

3. The Complete Guide To Cigars (Steve Luck) RM 19.90

Walaupun saya bukan seorang perokok, tetapi saya amat berminat untuk mengambil tahu tentang sejarah rokok dan jenis-jenis rokok yang ada di seluruh dunia mengikut negara-negara tertentu. Saya mula berminat tentang dunia rokok apabila pernah membaca satu artikel yang ditulis oleh saudara Karim Raslan yang menjelaskan tentang keretek di Indonesia dalam satu majalah. Inilah menjadi faktor kepada saya untuk mendapatkan buku ini. Bersertakan gambar dan keterangan yang mendalam seperti sejarah dan ciri-ciri rokok tersebut, saya rasa ia pembelian yang berbaloi sebagai tambahan ilmu pengetahuan.

Untuk buku yang ke-2, saya pasti semua orang mengenali sosok tokoh penulisnya yang merupakan bekas Naib Presiden Amerika Syarikat, Al Gore yang kini menjadi seorang aktivis alam sekitar sehingga beliau dianugerahi dengan Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 2007. Buku ini telah diterbitkan pada tahun 2009 dan ini adalah buku ketiga berkaitan alam sekitar yang saya sudah miliki selepas buku Thomas L. Friedman dan buku How We Can Save The Planet.

Manakala buku karya Peter W. Kaplan, saya tertarik untuk mengenali lebih dekat gaya penulisan penulisnya iaitu seorang editor The New York Observer. Maka, buku ini apabila saya melihat tajuknya sudah pasti Peter mampu memberikan input yang menarik apa yang berlaku di bandar mega tersebut. Lebih-lebih lagi saya merasa berminat apabila melihat ilustrasi di depan bukunya yang menampilkan wajah-wajah tokoh besar Amerika seperti Donald Trump, Madonna, Hillary Clinton, Puff Daddy dan ramai lagi yang dilukiskan dengan cara berpakaian pada zaman King dahulu kala. Buku ini masih berbalut maka saya tidak mampu menghuraikan secara ringkas apa kandungannya.

Maka, itulah detik-detik yang berlaku yang memberikan kepuasan kepada saya pada 5 Disember 2010 yang berlalu begitu cepat sehingga tidak sedar sudah memasuki bulan Muharam tahun baharu bulan Islam. Salam Maal Hijrah 1432H.

Tinggalkan Jawapan

