Hampir penghujung tahun

Ah, lama sungguh teratak ini menyepi. Nyata sekali, momentum untuk mula menulis itu sudah semakin berkurangan. Bagaimana ya untuk mengembalikan tenaga dan semangat untuk menceriakan ruangan ini.

Sekejap benar detikan waktu meninggalkan jejaknya di belakang. Kini, ia sudah semakin menghampiri penghujungnya yang menyimpan pelbagai memori suka dan duka dunia. Dari setiap penjuru dunia, masing-masing membawa berita yang menarik perhatian warga global. Dalam masa yang sama, puteriku sudah semakin membesar. Pada 21 Ogos lalu, dirinya sudah menginjak usia 2 bulan. Sekarang sudah merasai betapa manisnya apabila melihat zuriat yang membesar dengan sihat. Sekali sekala dia mencuit hati ibu dan ayahnya. Sekali sekala ia menduga kesabaran kedua-dua orang tuanya. Namun, yang paling indah apabila puteriku merupakan satu-satunya buah hati yang menghiburkan sepanjang masa.

Atas perhatian yang melebihi segalanya, ruangan ini menyepi sekian lama tanpa diuruskan dengan konsisten. Tambahan lagi, hujung tahun sebegini para guru seperti saya sibuk mengusaikan segala tugasan-tugasan di sekolah. Menyemak kertas jawapan pelajar dengan kadar seberapa segera agar markahnya dapat diserahkan kepada guru tingkatan. Selepas itu, diberi penilaian untuk mendapatkan penghargaan semasa hari penyampaian hadiah untuk anak-anak didik yang berjaya. Bagi kelas-kelas peperiksaan, perhatian lebih besar diberikan kerana hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi peperiksaannya. “Marilah mengejar mimpi anak-anak didikku. Jangan biarkan ia hanya disimpan dalam tidur”

Dalam masa yang sama, hari ini saya dengan hati berbunga apabila menerima sebungkus kiriman dari PTS Publications. Ianya mengandungi buku-buku yang dipilih sendiri selepas berjaya dalam Peraduan Mengulas Buku PTS sebelum ini. Sengaja memilih dua buah buku tersebut iaitu Negeri 5 Menara dan Maria kerana ia merupakan novel yang sarat dengan ilmu, motivasi dan perjuangan tokoh-tokohnya. Semoga kehadiran buku-buku ini memulihkan kembali semangat membaca kerana tahu sekarang momentum membaca itu sudah semakin banyak menurun. Walau bagaimanapun, ia tetap diteruskan walaupun dalam keadaan yang sangat perlahan.

Semalam, sesudah menunggu selama setahun lebih akhirnya dipanggil untuk menduduki Kursus Induksi yang bakal dijalankan pada penghujung November sehingga pertengahan Disember. Alhamdulilah, harapnya dapat lulus ujiannya nanti. Setelah lama meninggalkan dunia pembelajaran, sekarang kembali merasai dunia belajar untuk peperiksaan. Kali ini, kursusnya dibuat secara fleksibel yakni pembelajaran secara kendiri melalui CD dan pada tarikh tertentu, ujian dijalankan selama 3 hari di tempat yang ditetapkan.

Harapan dengan entri ini, semangat menulis kembali pulih ^_^

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s