Program Membaca Sekolah

Buku yang dijadikan sebagai hadiah kepada pemenang peraduan

Bermula dari 26-30 Julai 2010, satu program telah diadakan sempena dengan Bulan Membaca Kebangsaan yang disambut pada setiap bulan Julai di Malaysia. Penganjuran program ini telah dilaksanakan oleh sebuah kelab di sekolah dan saya sebagai guru penasihatnya. Objektif program ini dilaksanakan adalah untuk memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar dan meningkatkan kesedaran kepada pelajar kepentingan membaca sebagai budaya hidup. Di samping itu, ia juga sebagai satu langkah untuk mendedahkan kepada pelajar kaedah pengurusan dan pengendalian sesuatu program sebagai latihan awal sebelum menginjak kaki ke menara gading.

Alhamdulilah, program tersebut berjalan dengan baik kecuali satu kegiatan tidak dapat berlangsung yakni pameran buku atas beberapa kesulitan pada saat akhir. Sepanjang minggu tersebut, antara program yang berlangsung adalah Program 15 Minit Membaca, Peraduan Teka Silang Kata, Peraduan Mengulas Buku dan Peraduan Mencipta Puisi Keamanan. Maka, sebagai penghargaan ke atas sokongan para pelajar yang menyertai beberapa peraduan tersebut, saya telah memilih untuk menghadiahkan beberapa buah buku  dengan tujuan sebagai pengenalan kepada mereka bahawa kini pelbagai buku yang menarik boleh didapati di pasaran khususnya terbitan syarikat PTS, Utusan Publications dan DBP. Ini adalah memandangkan kepada situasi  di sekolah apabila para pelajar tidak dapat menikmati buku-buku yang berkualiti kerana perpustakaan sekolah menawarkan buku tender yang kebanyakannya tidak menepati selera pelajar sekarang. Maka, mungkin dengan langkah ini ia boleh mencetuskan keinginan pelajar untuk mendapatkan bahan bacaan yang terbaik sama ada secara kendiri mahupun melalui sokongan ibu bapa.

Walaupun penyertaan para pelajar agak kurang menggalakkan,  sebenarnya ia sudah memadai untuk dijadikan sebagai kayu pengukur dalam menaiktaraf program yang sama pada masa akan datang. Saya berharap dengan usaha ini akan menambahkan bilangan pelajar yang gemar membaca dalam masyarakat Malaysia dan  sekaligus cintakan kepada buku.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s