Azab di Pagi Hari

Terasa cepat benar masa berlalu.

Misteri-azab-di-Pagi-HariKini kita sudah memasuki pertengahan bulan April. Ini bermakna sudah suku tahun kita hidup berada di tahun 2010. Dalam tempoh tersebut, pelbagai peristiwa yang berlaku. Tak kira yang mengembirakan malahan yang jelik lagi kotor kita dengari dan tetapi melalui media-media yang ada.

Baru-baru ini, bumi Acheh kembali dilanda gempa bumi walaupun tidak sehebat badai tsunami yang melanda pada tahun 2004 dahulu. Ramai penduduk setempat lari bertempiaran apabila merasai gegaran yang tanpa diundang, takut dan risau jika peristiwa hitam yang lalu berulang semula.

Dan pada 9 April lalu, satu berita di mana seorang guru lelaki ditangkap khalwat bersama pasangannya dan diarak tanpa sebenang urat pada badan mereka oleh penduduk seterusnya mereka dihina dan dipukul dengan perasaan penuh amarah. Situasi ini menampakkan bahawa walaupun wilayah mereka pernah diberikan amaran keras oleh Allah Azzawajalla dengan amukan air bah enam tahun dulu, namun ia masih tidak diijadikan iktibar oleh segelintir mereka yang masih tewas dengan gejolak nafsu melakukan perkara-perkara larangan dalam agama Islam. Walaupun saya tidak pernah sama sekali menjejakkan kaki ke bumi Acheh, tetapi melalui berita ini ia menjadi rujukan berkenaan apa yang telah berlaku di bumi asing.

Jika diamati gempa bumi yang melanda perairan sekitar bumi Acheh pada tahun 2004 dan baru-baru ini (2010), ada satu hikmah yang membuatkan saya mengingati berkenaan sebuah buku yang pernah saya baca yakni bertajuk Misteri Azab Di Pagi Hari, karyanya Asadullah Al-Faruq.

Menerusi buku tersebut, dibentangkan musibah-musibah yang berlaku pada waktu pagi. Kenapa Allah swt memilih waktu pagi untuk menurunkan bala? Mengapa waktu pagi yang menjadi keutamaan sebagai amaran kepada yang lalai dan leka dengan keduniaan? Masih ingatkah saudara dengan peristiwa tanah runtuh di Bukit Antarabangsa yang berlaku ketika semua penghuninya sedang lena diulit mimpi. Begitu juga dengan persitiwa di bumi Acheh di mana pada tanggal 25 Disember 2004, tsunami melanda pada waktu pagi dan ia berlaku lagi sama dengan yang terbaru.

Sebelum kedatangan Islam, pelbagai bencana yang menimpa ke atas kaum yang ingkar dan sombong dengan ketidakpercayaan kepada kewujudan Allah swt sebagai Pencipta kepada seluruh alam. Bencana ini berlaku ke atas mereka seperti yang berlaku pada kaum Sadum yang suka kepada golongan sejenis sehingga membuatkan Yang Maha Berkuasa menterbalikkan bumi menguburkan kaum tersebut pada waktu Subuh. Musibah seterusnya juga berlaku kepada kaum Aad, Tsamud dan Pasukan Namrud. Semuanya di pagi hari.

Walau bagaimanapun, di dalam buku ini juga memuatkan bagaimana berlangsungnya peristiwa-peristiwa penting ketika pada waktu pagi. Khususnya perlantikan Umar bin al-Khattab sebagai khalifah menggantikan Abu Bakar as-Siddiq. Umar dilantik setelah menunaikan solat Subuh di Masjid Nabawi. Situasi ini menunjukkan kepada kita bahawa para sahabat Rasulullah saw tidak akan mensia-siakan waktu pagi dengan memanfaatkannya untuk urusan ibadah atau kebaikan yang lainnya.

Tambahan lagi, dalam buku ini juga memuatkan hikmah dan keistimewaan  pada waktu pagi di sisi Allah swt. Rasulullah saw bersabda ;

Allah swt turun pada setiap malam ke langit dunia ketika malam tinggal sepertiga akhir, lalu Allah swt berfirman “Barangsiapa yang berdoa kepada-Ku nescaya aku kabulkan, barangsiapa yang meminta kepada-Ku, maka akan AKu berikan, dan barangsiapa yang meminta ampun kepada-Ku maka aku ampuni dia”.

Melalui sabda baginda saw di atas, dapat kita saksikan betapa dekatnya Allah swt kepada hambanya yang bermunajat dan bertahajud di pagi hari. Di samping itu, mana-mana hamba-Nya yang berusaha mengerjakan amalan-amalan sunat di pagi hari akan dilimpahi pahala serta dimurahkan rezeki dan bakal melalui kehidupan hari tersebut dengan penuh keberkatan.

Banyak pengajaran dan kesedaran apabila membaca buku ini. Walaupun nipis, tetapi ia mengandungi hikmah yang terlalu besar untuk dihayati dan dijadikan pegangan bagi menempuhi hari-hari yang berlalu dengan penuh keredhaan-Nya. Kepada sesiapa yang suka dan sering bangun lewat di pagi hari, buku ini untuk anda. Agar segala tabiat lama dapat dikikis secara perlahan-lahan dan seterusnya mengamalkan corak kehidupan yang lebih berkualiti.

Tajuk : Misteri Azab Di Pagi Hari

Penulis : Asadullah Al-Faruq

Penerbit : Pustaka Iltizam (Indonesia)

Ketebalan : 144 m/s

Pembelian di Fajar Ilmu Baru

Advertisements

2 thoughts on “Azab di Pagi Hari

  1. I am now not certain where you’re getting your info, but good topic. I must spend some time learning much more or understanding more. Thank you for fantastic info I used to be on the lookout for this info for my mission.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s