Bersabar wahai buku..

Sekarang, kita sudah pun menginjak ke bulan November. Sungguh cepat masa berlalu. Setiap saat begitu berharga jika tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Hanya tinggal sebulan sahaja lagi kita akan melangkah ke tahun yang baharu.

Bulan ini juga menjadi aras bahawasanya sudah setahun berkhidmat dalam profesion keguruan. Tahun pertama. Rasanya baru macam sahaja dipostingkan beberapa minggu. InsyaAllah, pertengahan bulan ini berkesempatan untuk bertugas sebagai pengawas peperiksaan STPM yang bakal berlangsung tidak lama lagi.

Awal bulan ini juga menunjukkan bagaimana buku-buku berasa cemburu akibat tidak berpeluang menemani mereka kerana kesibukan untuk menguruskan hal persekolahan akhir tahun serta keaktifan para staf mengadakan kejohanan sukan seperti badminton, bola sepak, ping pong dan tenis yang berlangsung setiap minggu bermula akhir bulan lepas.

Sungguhpun begitu, berusaha juga untuk menemani dan menjamah buku-buku kesayangan di kala perbaringan sebelum melelapkan mata. Kini, saya sedang hanyut dalam era sejarah zaman Kesultanan Melayu Melaka yang memperlihatkan kebijaksanaan Tun Habib dan orang-orangnya berurusan dengan kerajaan Belanda dalam buku Saasatul Ibaad.

Tambahan, saya masih lagi belum dapat menyempurnakan The Hidden Face of Iran karya Terence Ward yang mengisahkan perjalanan penulis bersama keluarganya menjejak saudara Hassan yang pernah berkhidmat dengan mereka pada suatu ketika dahulu di bumi Iran. Pelbagai ilmu dan gambaran yang dapat dilihat melaluinya lewat perubahan tampuk kerajaan, sejarah dan latar belakang sesebuah tempat dan kawasan, budaya masyarakat setempat dan banyak lagi. InsyaAllah, akan dihabiskan dalam beberapa hari sahaja lagi.

Jika sudah usai kedua-duanya, sudah tidak sabar untuk menelanjangi beberapa buah buku yang masih berbalut kemas belum dinodai semenjak pembelian. Tunggu wahai kalian.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s