Tips Peperiksaan

Hari kian berlalu. Akhir tahun sudah semakin menjelang tiba. Para pelajar yang bakal menduduki SPM dan STPM sudah pasti sedang berkeringat menelaah pelajaran kerana ujian yang dinanti-nantikan hanya berbaki beberapa minggu sahaja lagi.

Apa yang penting sekarang, para pelajar perlu bijak menggunakan masa yang ada untuk mengoptimumkan daya ulang kaji pelajaran. Antaranya adalah ;

Mengemaskini segala nota yang telah dipelajari.

Memperbanyakkan latihan menjawab soalan yang berbentuk peperiksaan sebenar.

Mengenalpasti dan mengaplikasikan teknik menjawab yang betul sebagaimana kehendak soalan.

Bagi pelajar Muslim khususnya, paling penting adalah mereka harus mendekatkan diri kepada Allah swt dengan menunaikan amalan-amalan yang mulia dan meninggalkan larangan-Nya. Ini adalah kerana hati yang bersih daripada segala kekotoran akan mudah mencerna isi pelajaran dan meluahkannya di kala peperiksaan.

Dari segi jasmani, pelajar perlu mendisiplinkan diri agar fizikal yang sihat dan cergas dapat dihasilkan. Antaranya ;

Tidur yang cukup. (6-7 jam sehari)

Menjaga keselamatan diri. Khususnya ketika berada di tempat terbuka yang terdedah dengan bahaya seperti di jalan raya.

Menjaga pemakanan seharian. Makanan yang berkualiti akan membekalkan nutrien yang mencukupi dalam tubuh badan. Bagi insan Muslim, digalakkan memakan manisan seperti kurma, kismis dan madu lebah kerana ia memberikan hikmah yang istimewa dalam diri seorang pelajar terutamanya untuk mengingat nota pelajaran.

Bersukan. Ini penting untuk melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan sekaligus membekalkan oksigen yang mencukupi kepada otak. Namun, dalam bersukan ia hanya memadai dengan bersederhana sahaja kerana takut memberikan kepenatan yang berlebihan.

Justeru, diharap para pelajar membuat persediaan rapi dengan melipat gandakan usaha kerana apa yang dilalui sekarang merupakan pelaburan yang paling utama untuk kehidupan masa hadapan. Tidak lupa untuk sentiasa berdoa kepada Yang Maha Berkuasa agar dipermudahkan segala apa yang bakal dilalui.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s