Dilema seorang guru

Hakikatnya jasad saya kelihatan bergerak biasa seperi tiada bencana yang berlaku namun apa yang tersirat, roh saya melayang dan menerawang memikirkan apa yang telah berlaku petang tadi. Memerah idea bagaimana ingin menyelesaikan hal itu.

Petang tadi, saya bersama guru lain yang mengajar mata pelajaran Pengajian Am dikerah untuk menghadiri mesyuarat di Pejabat Pelajaran Sarikei.  Tujuan dan matlamatnya diadakan adalah untuk mengenalpasti permasalahan guru sepanjang pengajaran subjek tersebut di sekolah masing-masing. Namun, penghujungnya tiada jalan penyelesaian dapat dirungkaikan bagi menangani kesemuanya.

Bagi sekolah cemerlang, sudah semestinya para guru tersenyum lebar dengan prestasi sekolah yang memuaskan. Berbanding sekolah tahap sederhana kedengaran rungutan dan keluhan daripada guru-gurunya termasuk saya sendiri. Selama ini, para guru telah berhempas pulas berkorban tenaga dan wang ringgit semata-mata untuk memandaikan anak didik. Seolah-olah para gurunya pula yang bakal menduduki peperiksaan STPM.

Malangnya, semua pengorbanan ini dipandang dingin oleh pelajar. Mereka hanyut dalam dunia sendiri tanpa mempedulikan apa yang telah disumbangkan oleh guru. Kadang-kadang saya sebagai guru merasai kesedihan dan kepiluan apabila segala penat lelah tersisa begitu sahaja tanpa diambil berat oleh pelajar. Namun, bukan kesemuanya pelajar sebegitu. Ada juga pelajar yang berusaha untuk memajukan diri.

Dalam mesyuarat, semua guru mengemukakan permasalahan bahawa kurangnya membaca di kalangan pelajar. Pelbagai inisiatif telah dilakukan oleh kami bagi menggalakkan semangat membaca dalam diri pelajar. Biar bergadai wang ringgit demi untuk manfaat pelajar. Hasilnya, masih lagi di tahap yang tidak memadai.

Di sekolah, pelajar sebenarnya terdiri daripada pelbagai latar belakang. Bagi anak-anak murid saya misalnya, peratusan ibu bapa mereka adalah daripada keluarga yang susah seperti petani, buruh kasar dan nelayan. Maka, had perbelanjaan kebanyakan anak murid adalah terbatas untuk membeli bahan-bahan bacaan. Maka, tiada tempat lain bergantung sepenuhnya kecuali kepada guru. Tambahan lagi, keadaan luar bandar dan pedalaman sukar untuk mendapatkan atau melihat kedai-kedai buku yang menjana minda masyarakat. Kebanyakan hanya peralatan tulis yang bisa dibeli dan mudah diperolehi. Dan pelajar-pelajar saya majoritinya adalah penghuni asrama. Di rumah, mereka tidak mempunyai kemudahan untuk mengakses internet. Semua ini telah seolah-olah menjadi dinding untuk mereka menanamkan sifat membaca.

Itulah hakikat dan kemelut yang dihadapi oleh kami warga pendidik di sekolah pedalaman.

Wahai insan-insan yang berada di luar sana, mohon agar memberikan sebarang idea dan pendapat bagaimana ingin mencetuskan minat membaca di kalangan anak-anak muda di pedalaman ini.

Demi nusa dan bangsa kita.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s