karya nan indah

Bagi yang sentiasa mengikuti perkembangan dunia kesusasteraan negara pastinya amat mengenali insan yang bernama Faisal Tehrani. Beliau adalah seorang penulis yang begitu aktif dalam menghasilkan cerpen dan novel yang bermutu. Kewibawaan beliau telah diberikan penghormatan sehingga menerima anugerah tertinggi kerajaan Malaysia iaitu Anugerah Seni Negara pada tahun 2006. Tambahan lagi, cerpen beliau bertajuk ‘Kerana Manisnya Epal’ dijadikan sebagai subjek komponen sastera (KOMSAS) untuk Bahasa Malaysia Tingkatan Empat.

KARYA NAN INDAH adalah sebuah buku yang amat bagus untuk dijadikan sebagai panduan kepada seseorang individu yang berniat menceburi diri dalam bidang penulisan kreatif. Buku ini amat lengkap isinya dengan disertai dengan contoh-contoh yang amat mudah untuk dimengertikan.

Setiap perkara yang diperlukan untuk menulis iaitu dari A-Z diperincikan dengan berkesan. Antaranya ialah bagaimana ingin mendapatkan idea, menerapkan falsafah dan fikrah, mencipta watak, gaya bahasa yang harus dipatuhi dan pantang larang sepanjang penulisan.

Menariknya, di permulaan buku ini penulis menulis peringatan yang harus menjadi pegangan jika ingin menjadi penulis yang baik dan diterima umum. Pertama adalah menguatkan peribadi. Maksudnya adalah dengan berpegang kepada prinsip bahawa mengarang adalah ibadah yang harus dilaksanakan bagi memanusiakan kembali manusia. Kedua, memperkayakan ilmu. Seseorang penulis itu perlu menguasai sebarang ilmu yang bermanfaat mencakupi semua bidang sama ada politik, agama, ekonomi, falsafah dan pelbagai lagi. Penulis itu juga harus memperkukuhkan jati diri dengan berpegang kuat pada ajaran agama. Ketiga, menulis untuk memperkongsikan ilmu itu bersama orang lain sekaligus menyumbang karyanya untuk kegunaan masyarakat, negara dan agama. Terakhir ialah setiap karya yang ditulis mestilah berlandaskan tiga perkara iaitu politik, agama dan sejarah sebagai intinya.

Ternyata buku ini sangat bagus dan amat bernilai. Isinya lengkap. Penyampaiannya jelas dan mudah untuk difahami. Sehubungan itu, saudara Faisal Tehrani turut meletakkan sembilan buah cerpen yang pernah ditulis oleh beliau sejak bermulanya penglibatan beliau dalam bidang penulisan sehingga kini. Tujuannya adalah memudahkan pembaca membuat perbandingan dan dijadikan motivasi kepada penulis yang ingin dan baru memulakan langkah mereka dalam bidang penulisan cerpen mahupun novel.

Tajuk : Karya Nan Indah

Penulis : Faisal Tehrani

Penerbit : Ameen Serve Holding

Harga : RM 29.00

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s