Realiti atau Dongengan

Petang tadi hanya berbuka dengan murtabak ayam. Alhamdulilah dapat melangsaikan puasa hari ini setelah seharian menanggung lapar dan dahaga. Sambil berbuka, ayah membuka bicara menjadi penglipur lara. Tak tahu lah sama ada cerita betul ataupun hanya fantasi semata-mata. Sukar untuk dipercayai kalau ceritanya berantai-rantai daripada beberapa orang.

Al-kisah pada tahun 50-an, ada seorang pakcik Y ni kerjanya adalah sebagai seorang nelayan. Pada suatu ketika, di penghujung bulan ramadhan (agak-agak dalam 10hari terakhir ramadhan) berlaku peristiwa yang sukar untuk dipercayai. Menurut cerita, pakcik Y ni terbangun sahur. Pada masa itu, duduk jauh di pedalaman di muara lautan, tiada jam seperti masa sekarang. Semuanya bergantung kepada alam sekitar. Hanya orang-orang tua sekarang je pakar menilai waktu berdasarkan alam semulajadi. Pada kedinginan pagi yang masih yang pekat, pakcik Y bersahur. Sudahnya, riak2 matahari mula keluar sedikit. Pakcik Y terus keluar untuk membina sebuah perahu.

Disebutlah kisah, pakcik Y begitu tekun membina perahunya sehingga memuncak dan menyinarnya cahaya matahari. Sehingga ke petang, maka siap lah perahu yang dibina oleh pakcik Y. Setelah siapnya perahu tersebut, maka pakcik Y pun pulang ke rumah dan berehat. Sambil-sambil berehat, pakcik Y terdengar suara azan Subuh. Pakcik Y merasa pelik. Pakcik Y bangun dan membuka tingkap, kelihatan sesungguhnya waktunya amat gelap sekali. Pakcik Y berfikir bagaimana boleh berlaku kejadian sebegini padahal dia sudah pun keluar dari pagi sampai ke petang membina perahunya. Tanpa melengahkan masa, pakcik Y terus ke jeti dan tanpa disangka perahunya sudah siap. Maka, paginya hebohlah satu kampung dengan berita Pakcik Y menyiapkan perahunya dalam masa satu malam sahaja….

Maka, ini menunjukkan bahawa apakah ini rezeki daripada-Nya untuk Pakcik Y di malam Lailatul-Qadr? Wallahualam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s