RAMADHAN KEMBALI MENJELMA…

Firman Allah s.wt yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan kepada orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa”. (QS 2:183)

Sesungguhnya bulan Ramadhan adalah bulan yang setiap tahun dinantikan kehadirannya oleh umat Islam seluruh pelosok dunia. Ini memandangkan bulan yang mulia ini memberikan banyak manfaat atau fadhilatnya bagi mereka yang menghayatinya.

Berdasarkan Sabda Rasullullah s.a.w ; “Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibukakanlah pintu-pintu langit dan ditutupkan pintu neraka dan diikatlah semua syaitan.”

Maka, di bulan Ramadhan ini umat Islam perlu memanfaatkan bulan ini dengan memperbanyakkan amal ibadat seperti bersedekah, menunaikan solat sunat, memberi hidangan berbuka puasa, beramal soleh dalam kehidupan seharian dan bertaubat atas kesalahan-kesalahan lalu. Bulan ramadhan juga memberikan peluang kepada individu melakukan anjakan dan perubahan dalam kehidupan ke arah yang positif. Perubahan-perubahan ini akan meninggikan nilai dan takwa diri seseorang di sisi Allah swt.

Diingatkan, ganjaran pahala mereka yang mengerjakan amal ibadah dalam bulan Ramadhan adalah berlipat ganda. Ibadah fardhu diberi pahala sehingga 70kali ganda; manakala ibadah sunat diberi pahala seperti ibadah fardhu. Pada keseluruhannya, bulan Ramadhan ini terbahagi kepada tiga bahagian; untuk mendapat rahmat Allah swt yang mencurah-curah, untuk mendapat keampunan Allah swt dan untuk mendapat pelepasan dari azab neraka.

Oleh itu, semua umat Islam harus mengambil kesempatan untuk mendidik jiwa dan rohani serta menggilap kembali hati yang pudar yang selama ini dibayangi bisikan-bisikan syaitan dan nafsu sendiri. Peluang ini bukan dilakukan semata-mata di bulan mulia ini sahaja, malah berterusan sebagai muslimin atau muslimah yang bertakwa kepada Allah swt.

One thought on “RAMADHAN KEMBALI MENJELMA…

  1. SELAMAT BERPUASA KEPADA SELURUH UMAT ISLAM. SEMOGA RAMADHAN INI MENGUKUHKAN LAGI TAKWA KITA KEPADA ALLAH SWT.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s