“Dabai” Buah Tropikal Sarawak

Di Sarawak sekarang, jikalau anda singgah ke pasar basah untuk membeli barang keperluan dapur, anda akan terlihat satu buah yang sebesar ibu jari berwarna hitam. Buahnya dikenali buah ‘dabai’. Kebiasaannya, buah dabai amat terkenal dan senang untuk diperolehi di kawasan pertengahan Sarawak iaitu Sibu dan Sarikei. Ternyata, buah ini menjadi favourite dan tidak asing kepada masyarakat Sarawak. Ini membuatkan ia sentiasa mendapat sambutan oleh penggemarnya sehingga ada yang sanggup membeli sampai berkilo-kilo.

Mengikut sumber yang tak sahih, buah dabai hanya boleh didapati di negeri Sarawak dan Brunei sahaja. Dalam bahasa saintifik, buah ini dipanggil sebagai Canarium odontophyllum. Bagi yang tidak biasa, buahnya tidak boleh dimakan begitu sahaja. Sebaliknya, ada cara  tertentu untuk membolehkan ia enak dimakan. Ketika buah dabai masih muda, ia kelihatan putih pada luarannya dan kemudian bertukar menjadi hitam apabila ia sudah masak. Isinya pula berwarna kuning. Bijinya pula berbentuk seperti bola ragbi tetapi bersegi tiga.

Bagaimana untuk menyediakan buah dabai.? Ia mengikut kreativiti penggemar masing-masing. Namun, kebiasaannya buah dabai direndam terlebih dahulu dengan air panas sehingga buahnya menjadi lembut. Kemudian, air panas dibuang. Seterusnya, ia sudah sedia untuk dimakan dengan bertemankan kicap ataupun garam. Mengikut penggemarnya, buah dabai terasa lemak untuk dimakan. Ini yang menyebabkan ia amat sedap untuk dimakan bersama nasi yang masih panas-panas. Selamat Mencuba.. :)


16 thoughts on ““Dabai” Buah Tropikal Sarawak

  1. rugi la bagi sesiapa x pandai mkn buah ni…huhuh x sbr nak blik kch…bleh mkn buah dabey…ngan nasik panas2 pergh..!!

  2. Hai kawan2 aku dah test buah dabai ni,bagi aku okey aje rasa dia mcm lamak2…pada mulanya officemaid aku nak pekenakan aku dikata test lah!!ini buah kurma…than aku pun test la,bila aku dah rasa sebiji than aku mintak sebiji lagi..so dorank rasa pelik sangat than dorank terus ofer kat aku 1 mangkuk….so kepada siapa yang nak cuba, cuba2 la tak salah pun…(kalau sapa2 yang rasa dia berani,buat dabai boleh dimakan semasa menonton wayang digantikan dengan porp corn…he!he!

    MJ 81 (Shah Alam,Selangor)

  3. MJ81,

    Hehee..sememangnya kalau tidak biasa atau tidak pernah melihat mesti diibaratkan seperti buah kurma. Lebih sedap makan bersama nasi putih yang masih panas. Itu yang penting :)

  4. Rasa hati macam nak pergi ke Sarawak malam ni juga sebab merasa makan buah dabai..oh ya anak ada di Miri,nanti kalau blk suruh bawa buah dabai.

  5. My hubby (berasal dr semenanjung) lebih terer dr aku (asal s’wak) mkn buah ni… bleh mkn mcm tu je… aku cuma mkn dgn nasi…

Tinggalkan Jawapan

